Učitel VS. lektor


-> Učitel je nutnou autoritou, lektor nikoliv.

Dokud je respektován, je zde, aby sloužil studentovi, jak jen je to v jeho silách.

-> Učitel učí, lektor zprostředkovává.

Usnadňuje, motivuje, povzbuzuje, ukazuje, jemně opravuje, naviguje.

-> Učitel vychovává, lektor nikoliv. 

Maximálně jemně popostrčí. 

-> Z učitele nadšení postupně vyprchává, v lektorovi se postupně probouzí nebo končí. 

Má i jiné alternativy. 

-> Učitel se zřídka stává důvěrníkem, lektor je jím od prvního emailu. 

Je to jeho práce. 

-> Učitel je tu pro skupinu, lektor je tu pro jednotlivce. 

Věnuje mu přípravu a 60 minut hodiny. 

-> Učitel je svázán mnoha regulemi, lektor nikoliv. 

Řídí se srdcem, rozumem a vlastními hodnotami. 

-> Učitel je zodpovědný za vzdělání žáka, lektor nikoliv. 

Jeho zodpovědností je probudit ve studentovi uvědomění, že vše je zcela v jeho rukách. 

-> Učitel by chybovat neměl, lektor chybami ukazuje, že jsou v pořádku. 

Není neomylný, vševědoucí ani nedisponuje celoživotními zkušenostmi, a tím je studentovi mnohem blíže. 

-> Vztah učitel-žák je daný od dob starověkých, vztah lektor-student je zcela individuální. 

Student je zcela respektován jako bratr/sestra, syn/dcera, otec/matka či prarodič ve vztahu k lektorovi. 

-> Učitel je 'vyučen', lektor je samouk. 

Ať už absolvoval 10 kurzů lektorství či nikoliv, učí se praxí a učí se rád. 

-> Učitel se snaží o ticho, lektor se snaží o reakce. 

A udělá opravdu vše, co ho v danou chvíli napadne, abyste zareagovali. 

-> Učitel dbá na disciplínu, lektor dbá na studentův pokrok. 

Úkoly si podruhé 'vynucuje' jen pokud potřebuje, abyste je udělali kvůli posunu, ne 'z principu' a proto, že 'to mi tady dělat nebudete'. 

-> Učitel si rodičům na žáka stěžuje, lektor by to nikdy neudělal. 

Už proto, že je to neetické a více než to shazuje dítě v očích rodiče to spíše shazuje učitele v očích obou. 

-> Učitel opravuje chyby, lektor na nich staví. 

Není totiž nic osobnějšího než chyby, které student dělá. 

-> Učitel jedince hodnotí, lektor v něm neustále hledá pozitiva. 

Na hledání negativ máme jiné. 

-> Učitel podává dobře míněnou kritiku, lektor si ji nechává pro sebe. 

Viz bod výše. 

-> Učitel, když může, mluví, lektor, když může, naslouchá. 

A nechává studentův projev na sebe působit. 

-> Učitel má tabulky, lektor má rozum a cit. 

Naštěstí tabulky nevlastní. 

-> Učitel je ovlivňován kolegy, lektor nikoliv. 

To by musel hodně chtít, a to on většinou nechce. 

-> Učitel svou nesvobodu přenáší na žáky, lektor svou svobodu přenáší na studenty. 

Uč se, a nech se učit. 

-> Učitel má svá pravidla, lektor je má taky, ale užívá jich s rozvahou. 

Ne, vyčerpaní, nevyspalí ani hladoví studenti nemají v hodině co dělat, neboť taková hodina by byla k ničemu a hodiny k ničemu lektor neprovozuje. 

-> Učitel chce, aby výmluva nějak 'zněla', lektor chce vědět, co se děje. 

A upřednostňuje jádro věci před četnými obaly. 

-> Učitel je osobností, lektor je sám sebou. 

A má své nálady i nenálady, úsměvy i neúsměvy, radosti i bolesti. Není citově distancovaný ani afektovaný.

-> Učitel je profese a poslání jako bonus, lektor je poslání a jako bonus profese. 

Neříká si nesmyslné částky ne proto, že by si nevěřil, ale proto, že nevěří v to, že by mělo učení se jazyka někoho finančně zruinovat nebo být pro mnoho lidí nedostupné.

Je vděčný za každého studenta, který k němu přijde, a věnuje se mu proto, že ho to baví. 
Sám se rád něco dozví i přiučí a těší se rozmanité paletě národností, věků, zkušeností i životních postojů svých studentů.